пʼятниця, 21 жовтня 2011 р.

Знання теоретичні vs знання прикладні?

Особисто для мене усі нові знання поділяються на два види. Знання теоретичні та знання прикладні. Теоретичні знання це ті, без яких ти не можеш почуватися комфортно в суспільстві. Теоретичні знання це ті, які по суті тобі ніякої користі в короткостроковій перспективі не приносять, але ти зобов'язаний ними володіти, бо так прийнято в суспільстві. Не маючи теоретичних знань тебе ніколи не назвуть освітченою, інтелігентною людиною. Прикладні знання — такий собі антонім. Прикладні — такі знання, які в короткостроковій перспективі приносять деяку користь. Застосовуючи їх ти можеш отримати певну вигоду.


Для прикладу нас в школі вчать, що Земля кругла, а точніше має форму геоїда. Це знання є теоретичним. Мені байдуже, якої форми наша планета. Особливої користі це знання мені не несе. Прикладом прикладного знання є табличка множення, операції з числами. Це прикладне знання, адже ми використовуємо її в своєму буденому житті. Кожного ранку ми підсумовуємо гроші в гаманці, паралельно з продавцем рахуємо здачу, міряємо свій ріст, вагу.

Прекрасні прикладні знання мав Шерклок Холмс. Якось у спілкуванні з доктором Ватсоном він сказав, що не має уявлення якої форми наша планета і що йому до цього байдуже.  Проте він мав глибокі знання в криміналістиці, що зробило його найвідомішим і найуспішнішим детективом Лондона.  

Тепер про те, як і коли потрібно здобувати знання. На мою думку теоретичні знання потрібно здобувати в школі (середня освіта). Причому співвідношення теоретичних до прикладних знань має бути приблизно 80%:20%. Така пропорція вибрана випадково, на око. Але тут важливо, щоб школа надавала переважно теоретичні знання, але й не забувала про прикладні.

Натомість у вищій школі, а також у середніх спеціальних навчальних закладах співвідношення теоретичних знань до прикладних має бути 20%:80%. Тобто у вищій школі має переважати практика, яка повинна базуватись на теорії. Але практики має бути більше ніж теорії. Прикладних знань має бути більше ніж теоретичних. В університетах студентів мають навчати інструментів за допомогою яких можна покращувати життя людей. Якось на першому курсі мого навчання викладач з основ науково дослідної роботи запитав мене: "Яке основне завдання науки? " Я відповів, що основне задання науки це отримувати нове знання. Але тепер розумію, що моя відповідь була не повною. Основне завдання науки — отримувати нове знання, яке має бути корисним для суспільства.

Тепер поглянемо на ситуація в українських ВНЗ. У нас ситуація з точністю до навпаки. Студенти в університетах отримують 80% теоретичних знань і лише 20% прикладних. Звідси випливає, що навчаючись в школі, ми отирмуємо теоретичні знання, навчаючись в університеті ми отримуємо теоретичні знання, — а прикладних, або взагалі немає, або їх дуже мало. Саме тому можна сказати, що знання в наших студентів переважно теоретичні і ніякі вони не практичні. У нас виховують теоретиків.

У порівнянні з Європою і США ми швидше теоретики. Натомість вони намагаються зберігати баланс. Власне через такий баланс у них якість життя краща, доходи більші. А ми ледве вигрібаємо... 

Саме тому для покращення нашого життя в довгостроковій переспективі нам потрібні реформи в освіті, метою яких є збереження балансу знань.


Немає коментарів:

Дописати коментар