Давно виникла ідея залишати цікаві цитати з різних книг.
Перша порція цитат навіяна статтею в Телекритиці.
Тиран може подобріти, пом'якшати -- і йому будуть вдячні.
Але маніпулятор цієї можливості позбавлений -- прозрівша людина лютує.
За багатьма ознаками маніпуляція суспільною свідомістю нагадує війну невеличкої, добре організованої і озброєної армії чужоземців проти великої кількості мирного населення, яке до цієї війни не готове. Інколи навіть говорять, що маніпуляція це "колонізація власного народу"
Щоб керувати громадської свідомістю, необхідно зробити перший крок -- здійснити тиск на того, хто управляє.
Саме в ході Французької революції ідеологи нового суспільства зрозуміли, що головним засобом влади буде мова.
Згідно Грамші, влада керуючого класу тримається не тільки на насиллі, але і на згоді. Механізм влади -- не тільки примус, але і переконання.
В 1957 році принципи використання психоаналізу в рекламі узагальнив відомий американський соціолог Венс Пеккард в своєму бестселері "Таємні спокусники". Ця книга до сих пір вважається класичною працею в рекламній справі.
Люба спроба маніпуляції потребує "налаштування" під аудиторію.
Захід пережив великий експеримент -- фашизм. Виявилось, що в атомізованому суспільстві заволодіння засобами масової інформації дозволяє здійснювати повну, тотальну маніпуляцію свідомістю і залучити практично все суспільство в найбільш абсурдний, самовбивчий проект.
Соратник Гітлера А.Шпеєр в своєму останньому слові на Нюрнберзькому процесі признав: "За допомогою таких технічних засобів, як радіо і гучномовець, у вісімдесяти мільйонів людей було відібране самостійне мислення".
Якщо потрібно промити мозок цілому суспільству, застосувати над ним програму маніпуляції і відключити здоровий глузд у декількох поколіннях, потрібно зруйнувати систему "університетської", дисциплінарної освіти і замінити гуманітарну культуру культурою мозаїчною.
Підготовка до маніпуляції полягає не лише в тому, щоб зруйнувати представлення та ідеї, але і в тому, щоб створити нові ідеї, бажання, цілі. Ці тимчасові, "службові" побудови, головне їх завдання -- викликати сумбур в думках, зробити їх нелогічними і незв'язними, заставити людину засумніватись в стійких життєвих істинах. Це і робить людину беззахисною.
В цілому весь світ знаків -- перша мішень для маніпуляторів.
Основоположником наукового направлення яке вивчає роль слова в пропаганді вважається американський соціолог Гарольд Лассеулл.
Методична і ретельна заміна слів російської мови словами-амебами -- ніяке не засмічення чи ознака безкультур'я. Це необхідна частина маніпуляції свідомістю.
Геніальним винаходом для передачі повідомлень людям, які не звикли читати, були комікси -- короткі спрощені тексти, кожний фрагмент якого проілюстрований. Ставши важливою частиною масової культури в США, комікси в той самий час були, аж до появи телебачення, потужним інструментом ідеології.
Французький дослідник коміксів: "Американець проводить все своє життя в компанії одних і тих же героїв, будує свої життєві плани слідкуючи за їхнім життям. Ці герої переплетені з його споминами починаючи з дитинства, вони його найстаріші друзі".
Ефект захвату масової аудиторії комікси змогли досягнути завдяки поєднанню тексту і зорового образу.
Автори коміксів разом з спеціалістами по психоаналізу і лінгвістиці, розробляють і впроваджують в свідомість неологізми -- нові слова, котрі моментально входять в побутову свідомість, мову масової культури, а згодом в офіційну мову.
Немає коментарів:
Дописати коментар